Dyzelinas yra skysto kuro rūšis, dažniausiai naudojama dyzeliniuose varikliuose sunkvežimiams, autobusams, traukiniams ir kitoms sunkiosioms transporto priemonėms varyti. Tai sudėtingas angliavandenilių mišinys, gaunamas iš žalios naftos, kuri yra iškastinis kuras, randamas giliai po žeme. Šiame straipsnyje mes išnagrinėsime, kaip ir iš kokių šaltinių gaminamas dyzelinas.
Žalia nafta yra įvairių angliavandenilių ir kitų organinių junginių, randamų Žemės plutoje, mišinys. Paprastai jis išgaunamas iš požeminių rezervuarų gręžiant ir siurbiant. Išgavus žalią naftą, ji vežama į naftos perdirbimo gamyklą, kur perdirbama į įvairių rūšių kurą, įskaitant dyzeliną.
Pirmasis žalios naftos perdirbimo žingsnis yra atskirti ją į įvairius komponentus, naudojant procesą, vadinamą frakciniu distiliavimu. Tai apima žalios naftos kaitinimą distiliavimo bokšte, dėl kurio ji išgaruoja. Tada garai pakyla per bokštą ir atvėsta esant skirtingoms temperatūroms, todėl skirtingi komponentai gali kondensuotis ir būti surinkti.
Dyzelinas paprastai gaunamas iš sunkesnių žalios naftos frakcijų, kurių virimo temperatūra yra aukštesnė nei benzino. Šios frakcijos apima žibalą, dyzelinį kurą ir šildymo alyvą. Kai šios frakcijos yra atskirtos, jos toliau apdorojamos, kad būtų pašalintos priemaišos ir pagerėtų jų kokybė.
Vienas iš pagrindinių metodų, naudojamų dyzeliniam kurui rafinuoti, yra hidrovalymas, kurio metu degalą veikia aukšta temperatūra ir slėgis, esant vandenilio dujoms. Šis procesas padeda iš kuro pašalinti sierą ir kitas priemaišas, kurios gali būti kenksmingos aplinkai ir dyzeliniams varikliams. Rezultatas – švariau degantis kuras, išskiriantis mažiau teršalų ir efektyvesnis.
Kitas dyzelinio kuro rafinavimo metodas vadinamas hidrokrekingu, kurio metu sunkieji angliavandeniliai suskaidomi į lengvesnius naudojant vandenilio dujas ir katalizatorių. Šio proceso metu gaunamas aukštesnės kokybės dyzelinis kuras, pasižymintis geresnėmis savybėmis ir mažiau priemaišų.
Be žalios naftos, dyzelinį kurą galima gaminti ir iš kitų šaltinių, tokių kaip biomasė ir gamtinės dujos. Biomasės dyzelinas, taip pat žinomas kaip biodyzelinas, gaminamas iš augalinių arba gyvulinių riebalų, kurie per esterifikaciją paverčiami skystuoju kuru. Gamtinių dujų dyzelinas, taip pat žinomas kaip dujų pakeitimas skysčiu (GTL) dyzelinas, gaminamas gamtines dujas paverčiant skystu kuru, naudojant Fišerio-Tropsch sintezės procesą.
Dyzelinas yra labai svarbi pasaulinės energijos derinio dalis, kuri sudaro maždaug trečdalį visos transporto sektoriuje sunaudojamos energijos. Tai ypač svarbu sunkiasvorėms transporto priemonėms, tokioms kaip sunkvežimiai ir autobusai, kuriems reikalingas didelis energijos tankis ir dyzelinių variklių sukimo momentas.
Tačiau pastaraisiais metais dyzelinis kuras taip pat buvo tiriamas dėl savo poveikio aplinkai. Dyzeliniai varikliai išskiria daugiau azoto oksidų ir kietųjų dalelių nei benzininiai varikliai, o tai gali prisidėti prie oro taršos ir kvėpavimo problemų. Siekiant išspręsti šias problemas, buvo įvestos naujos taisyklės, mažinančios dyzelinių variklių išmetamų teršalų kiekį, įskaitant griežtesnius degalų kokybės standartus ir išmetamųjų teršalų kontrolės technologijų naudojimo reikalavimus.
Dyzelinio kuro gamyba taip pat priklauso nuo geopolitinių ir ekonominių veiksnių. Žalios naftos prieinamumas ir kaina, taip pat politinis stabilumas naftą gaminančiuose regionuose gali turėti įtakos dyzelinio kuro kainai ir prieinamumui. Be to, dyzelinio kuro paklausai ateityje gali turėti įtakos ir kitų degalų, pavyzdžiui, gamtinių dujų ir elektrinių transporto priemonių, konkurencija.
Atsižvelgiant į šiuos iššūkius, didėja susidomėjimas alternatyvių degalų ir technologijų, kurios galėtų pakeisti arba papildyti dyzelinį kurą, kūrimu. Tai apima biodyzeliną, kuris gaminamas iš atsinaujinančių šaltinių, tokių kaip augalinis aliejus ir gyvuliniai riebalai, ir sintetinį dyzeliną, kuris gaminamas iš atsinaujinančių šaltinių naudojant pažangias gamybos technologijas.
Apskritai dyzelinis kuras yra sudėtingas ir svarbus kuras, vaidinantis svarbų vaidmenį pasauliniame energijos derinyje. Jos gamyba ir naudojimas priklauso nuo daugybės veiksnių – nuo žalios naftos iki aplinkosaugos taisyklių ir technologijų pažangos. Energetikos kraštovaizdžiui toliau tobulėjant, dyzelinis kuras ir toliau vaidins lemiamą vaidmenį, tačiau jo ateitis taip pat gali priklausyti nuo naujų ir alternatyvių degalų bei technologijų kūrimo.
Paskelbta | 2023 Balandžio 3d. | 22:21
Jūs dar nesate registruotas vartotojas?
Užsiregistruoti galite paspaudę čia
Komentarai
Prašome savo nuomonę reikšti civilizuotai, gerbiant skelbimo autorių (-ę), svetainės lankytojus, bei jų pasisakymus. Nekultūringi, nesusiję su skelbimu, šmeižiantys, bei svetainės administracijos ar skelbimo autoriaus manymu netinkami komentarai yra šalinami be įspėjimo.